יום ראשון, 5 באוגוסט 2012

כינויי חיבה

הומופוביה: הפחד שגבר יתייחס אליך כמו שאתה מתייחס לנשים)פתגם עממי(

עשיתי מחקר קטן ומסתבר שבעברית יש הרבה סוגים של הכאות: חבטה, מהלומה, סנוקרת, זפטה, בומבה, סטירה, בוקס, נוגרה, צפחה, לאטמה, פליק, כאפה, דחיפה, ראסיה, אגרוף, בעיטה, טפיחה, ברכיה, הפוכה, פאצ' ועוד.

אז לאחר בדיקה מעמיקה של הנושא אני בוודאות יכול להגיד שבשבוע שעבר הפלקתי למישהו על המצח. אני לא אדם אלים, וזה גם לא כאב לו במיוחד. הוא היה חבר שלי ועדיין הוא חבר שלי, נקרא לו שמחה.

שמחה לקח את זה ברוח טובה, ואפילו הבין אותי. הוא אפילו כמעט התנצל. לפני זה הוא פשוט קרא לחבר אחר שלי: "מה אתה הומו?" לאחר שהשני סירב לעשות משהו. לאחר התלבטות קצרה הגיעה הפליק. הוא שאל אותי "אהה, זה מפריע לך שמשתמשים בזה בתור קללה?"
אמרתי כן והוא פנה הלאה.

האמת שהתגובה הזו איחרה לבוא בכמה שנים, לאו דווקא בקשר לשמחה. דיברתי עם חבר אחר, גם משלנו, נקרא לו איתן. ציינו את חוסר הרגישות של הסובבים אותנו, כאשר הם לא יודעים עלינו. הם מסוגלים להגיד דברים נוראיים. כמו חברותא שלי בישיבת ההסדר, שטען שצריך לירות בכל הומואים. כיוון שהם סוטים וכהנה וכהנה.

אני בטוח שכל אחד פגש את חברותא שלי בצורה כזו או אחרת. אמרתי לאיתן שאני תמיד צחקתי עם החברותא שלי כדי שלא יחשוד. אף פעם לא העליתי את הנושא, אם משהו דיבר על זה לא דיברתי יותר מדי כדי שלא יחשדו שאני מבין בזה. גם לא דיברתי קצת מדי כדי שלא יחשבו שאני מתחמק מהנושא כי יש לי קשר אליו. גם בדיוק באמצע לא, כדי שלא יחשבו שאני מנסה יותר מידי להיות באמצע כי אני הומוסקסואל.

לכן כשהעלו את הנושא שיתפתי פעולה. איתן אמר לי שהוא לא שיתף פעולה ונלחם כנגד כוחות השחור. אני מעריך אותו על כך מאוד. ומכאן הגיעה התגובה שלי לאותו חבר שלו הפלקתי.

הרגשתי שאני סוף סוף יכול לעמוד על שלי. הרי יש לי בלוג משלי.

סיפרתי על זה לאחותי (לא על הפליק. יש דברים שאפשר לספר רק לאלף אנשים אחרים), והיא סיפרה לי שהיא גם מרגישה את זה. מאז סיפרתי לה ולבעלה, היא גם נזהרת מאוד בלשונה כדי שלא ידעו עליי. ובעלה שומר עליה. המעניין הוא שכאשר היא למדה באוניברסיטה היה איתה בכיתה הומוסקסואל שלטענתה גם נראה טוב (אם אתה קורא את זה – תתקשר אליי). היא הייתה בצד החושך. אבל זה שהיא מכירה אדם קרוב, עוזר לה להבין דברים שהיא לא הייתה מוכנה להקשיב להם קודם.

כשהיא מדברת עם חברים שלה או עם בני משפחה, תוך כדי ניסיון הסתרה, היא מנסה להסביר להם שלא הכול כל כך פשוט, ושאסור להשתמש בהומו בתור קללה. ואם חשבתי שבעברית יש מילים רבות למכות, אז יש לא מעט מילים נרדפות להומו: גיי, עליז, וכו' מצאתי אתר עם 365 כינויים שונים.


יש תאוריה שמסבירה שלפי כמות המילים בשפה על נושא מסוים ניתן ללמוד רבות על אנשי אותה שפה. שאם הם עסקו בצייד יש להם יותר ביטויים לגבי צייד. אולי זה מלמד אותנו לגבי ההומוסקסואלים והעברית המודרנית. המקרה הזה לימד אותי משהו לגבי עצמי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה :)
ויום מצויין