יום רביעי, 31 בדצמבר 2014

אל תגעו לי בהלכה



אתה מנסה לשנות את ההלכה, את התורה, את היהדות.

שלום אני נדב, ואני לא מנסה לשנות את ההלכה, את התורה, את היהדות, הפוך, אני מנסה להחזיר אותה למה שהיא הייתה.

האם אני מנסה למצוא פתרון הלכתי מעשי לאנשים שקשה להם? בוודאי! בכך אני לא שונה ממכון פוע"ה, מכון צומ"ת, ועוד... שבאופן בלתי הגיוני דווקא הרבנים העומדים בראשם הם מתנגדים מכל וכל להגדרת השאלה.

בלומדי בישיבת ההסדר סיפר לנו אחד הרבנים את סיפורה של מעלית השבת, יכול להיות שהסיפור אמיתי וסביר להניח שהוא ממוצא, אך ניתן ללמוד ממנו משהו חשוב. כאשר הצורך במעלית הפך להיות כמעט נדרש, פנה פילנטרופ לקבוצת רבנים וביקש מהם למצוא פתרון לשאלת השימוש במעלית בשבת. הרבנים עסקו בסוגיה, עמלו חקרו ושאלו. והגיעו למסקנה שאסור להשתמש במעלית בשבת. במעמד נתינת פסק ההלכה אמר הפילנטרופ להגיד אסור גם אני הייתי יכול, שאלתי הייתה כיצד יהיה מותר.

הכל תלוי בהגדרת השאלה ונקודת המוצא.

הנה בדיוק הבעיה, יגיד מי שיגיד, סימנת לעצמך מטרה ואתה מחפש מישהו שיסכים איתך. ברור! ואני לא מתבייש בזה. כולנו פועלים כך בכל מיני תחומים בחיים כולל הלכתיים, ויש לנו כוכבית שאומרת שלא נעשה כלום בפועל עד שנמצא את מי שיגיד שאנו צודקים.

אל תשכחו שלא מדובר על איזה סוג ברוקולי לקנות לארוחת הצהרים, מדובר על החיים שלי והיכולת לממש את מי שאני, ואיך שהקב"ה ברא אותי.

ואני מבין את האובססיה להגיד שלא כך ה' ברא את ההומוסקסואלים ולשלוח את כולנו לטיפולי המרה. זה יכול לפתור לכולם את הבעיה, חוץ מזה שזה לא פותר לאף אחד את הבעיה:
א. כפי שמראים המחקרים זה עלול לפגוע באותו הומוסקסואל שעובר את ה"טיפול" ואז זה מעלה שאלות הלכתיות אחרות.
ב. בהנחה שמישהו עבר את הטיפול ומשיכתו לא השתנתה חזרנו לנקודת ההתחלה והפעם עם תעודות, ועדין לא ניסינו למצוא פתרון הלכתי.

פעם עשיתי סקר בקרב קהילות בישראל מדוע קשה לאנשים הנושא ההומוסקסואלים, רוב האנשים אמרו בגלל השאלות ההלכתיות.

הם משקרים לעצמם.

הסיבה האמתית שקשה לאנשים ושרבנים לא מוכנים לנסות לדבר על זה היא חברתית נטו.
גבר ואישה לא נשואים, ונניח שהאישה לא טבלה במקווה, שמתנשקים באמצע הרחוב עוברים על יותר איסורים מאשר שני גברים שמתנשקים ברחוב, ועדין מה שיותר יפריע לאנשים זה זוג הגברים.

"אבל על הומואים נכתב שזה תועבה"
א.      לא על הומואים על משכב זכר.
ב.      גם על מאכלות אסורים, עבודה זרה, ורמייה במשקולות, כתוב תועבה ואנשים לא עוברים ליד מקדונלדס אומרים איכס, או מנסים להוציא את זה מחוץ לחוק.

יש צרוך גדול לדבר על מיניות, גם אם חלקים ממנה אולי הוגדרו בתורה כתועבה. הרי כל רב שעוסק בהלכות אירוסין, נישואין, גירושין, נידה, גיור, ועוד עוסק בשאלות של מיניות, הוא גם לומד מתי צריך להקל ומהן הפתרונות ההלכתיים שלעיתים מותר להשתמש בהם.

אגיד יותר מזה, דרכה של היהדות היא להתעסק בכל השאלות, בכל הנושאים. התנ"ך עוסק בשאלות יותר קשות מזוגיות של שני בוגרים שרוצים לחיות ביחד, שאלות קשות של מיניות, אונס, מין בתוך המשפחה, ועוד. הגמרא דנה בסוגיות העוסקות במין ולא מתביישת בכך, הרי תורה היא וללמוד אנו צריכים. במהלך הדורות העיסוק במין הפך להיות מלוכלך מוקצה ומתועב. לדעתי, האחראית על גישה זו היא הנצרות, אשר קידשה את דרך הנזירות והפרישות.

אז מה אני מחפש? אני מחפש איש או אשת הלכה שהיה מוכן להתעסק בשפיר ושליה, לקחת את המקורות ברצינות לעשות דיון אמיתי לעשות בירור מחקרי מקיף, תוך כדי שיחה עם קהל היעד, כמו שעשו פעם, גדולי הרבנים.


נ.ב. אם צריך יש לי כמה כיווני חקירה, אתם מוזמנים לפנות. 



4 תגובות:

  1. אנשים אולי לא אומרים איכס כשהם עוברים ליד מקדונלדס, אבל הם גם לא מחפשים "רבנים אמיצים" שימצאו דרך שבה יהיה מותר לאכול צ'יזבורגר.

    השבמחק
    תשובות
    1. א. לא אמרתי רבנים אמיצים.
      ב. אם האופציה היחידה הייתה לאכול צ'יזבורגר אני חושב שגם את היית מחפשת היתר לכך.

      מחק
  2. לא. אתה לא. זה טאוטולוגיה
    אם הם ימצאו דרך הם אמיצים.
    ואם הם לא? אז אתה תרד מהנושא או שפשוט תחליט שהם לא אמיצים.
    ״אם תרצו אין זה הלכה״

    השבמחק
    תשובות
    1. א. זה מה שגיסי חשב עד שהבהרתי לו שאני נאמן להלכה האורתודוקסית.
      ב. אני לא אמרתי רבנים אמיצים
      ג. כיום אין אפילו רב אחד שמוכן לדון בנושא (המורחב) ברצינות, עזוב מה תהיה ההלכה בנידון.

      מחק

תודה :)
ויום מצויין