יום רביעי, 1 בינואר 2014

בית הכנסת

אז מה אומרת איך נקרא לו? אולי יואב?לא, יואב זה לוחמני כזה... צריך משהו  יותר עדין... תורני ... תגיד מה עם: עוגיפלצת? (אנדרדוס(


בעקבות תכנית הטלוויזיה "סרוגים" עלו לכותרות רווקי ורווקות הביצה. בעיית הרווקות המאוחרת הפכה לרלוונטית עד כדי כך שמכון פועה הקדיש לו חלק בסמינר השנתי שלהם. זה היה ממשיך להיות בכותרות אך בצעד גאוני הרווקים החלו מסמסים בשבת והסיתו את הדיון למחוזות אחרים ופחות מביכים.
גם הטלוויזיה המסחרית לא טמנה ידה בצלחת והפיקה תכנית דוקו-ריאליטי בנושא. ובה היו וידויים וסיפורים קורעי לב על הביצה.
אחד המשתתפים סיפר על התפילות בבית הכנסת. ולמה כולם מתקבצים בבתי כנסת משלהם.  כרווק, הוא אמר, מסתכלים עליך אחרת בבית כנסת של זוגות נשואים, שופטים אותך. וגם נושאי השיחה הם שונים, האם אשתו תרשה לו לנסוע לטיול, והגננת של מי יותר מוצלחת.

לי, אישית זה בסדר. כך לא מדברים איתי באמצע התפילה. עוד צד חיובי הוא שלא סילקו אותי בקלשונים ובאבוקות. טוב בתור רווק בארון אף אחד לא ידע.

השבת לעומת זאת, זו פעם ראשונה שהייתי בתפילה עם בן זוג, נקרא לו נועם. איך שהוא בעבר זה לא קרה.
למתבונן מהצד זה לא היה נראה שונה משני גברים שמתפללים, החברים של נועם לא עשו מזה סיפור. או לפחות כך זה היה נראה לי שזה היה נראה להם. או יותר נכון כך רציתי שהם יראו שזה מה שנראה לי שהם רואים אצלנו. בפועל הם נעצו מבטים. קטנים כאלה. שלא שמים לב אליהם. או כאלה שאתה מתעלם מהם כדי שהם לא ידעו ששמת לב אליהם.

זו הייתה פעם ראשונה שממש הבנתי את הרב סטיב. הרב סטיב הוא רב הומוסקסואל החי בארצות הברית. הוא סיפר בהרצאה שהוא יושב בנפרד מבן הזוג שלו בתפילות. עד עכשיו לא ממש הבנתי את נושא ההפרדה בבית הכנסת היום זה ברור לי יותר.

אז קצת התרחקתי וניסיתי להתרכז בתפילה. אבל אז משהו אחר טרד את מנוחתי. לפי כמה זמן קם רב והודיע שלהומואים מוצהרים החיים בזוגיות אין מקום בקהילה. וזה מפריע לי מאוד.
א. אם משהו בזוגיות עם עוד גבר האם אוטומטית זה אומר שהוא חוטא
ב. בוא נגיד שהוא חוטא, האם היהדות היא דת של הכול או כלום? האם הוא היה אומר אותו דבר למסמס בשבת? ומה עם אלו שלא מברכים ברכת המזון?
ג. בואו נגיד שהיהדות היא דת של הכול או כלום האם אותו זוג שלא שומר על מצווה מסוימת זו עושה זאת כדי למרוד ולהתריס  או שהוא עושה זאת כי הוא לא מוצא דרך אחרת?

האמת שלי זה פחות הפריע, הרי יש כל כך הרבה רבנים אחרים וחשובים ממנו שאומרים דבר הפוך וקוראים להכיל ולקבל הומוסקסואלים  אפילו אם הם בזוגיות מוצהרת (גם אם לא להסכים עם דרכם).

אבל בתפילה דמיינתי מה היה קורה אם הקהילה כאן הייתה קוראת את התשובה המוטת של הרב ואומרת לי לעזוב. איך הייתי מרגיש? איך הוא היה מרגיש אם זה היה קרוב שלו?

ואיך ירגיש אותו בחור צעיר שנמצא בתחילת דרכו בעולם, הוא מרגיש משיכה לבני מינו. הוא מבולבל, עצוב והוא לא יודע ממי לבקש תמיכה, ואז הוא קורא את דברי הרב: אם תצא מהארון אין לך מקום בעולם היהודי. הרי בכך הפך ליותר בודד וליותר מפוחד. ובוודאי בעל יחס יותר שלילי כלפי היהדות.

צעדתי שלושה צעדים לאחור ושלושה לפנים, וסיימתי תפילתי ביני לבין בוראי.


בארוחה עם חברים של נועם ונשותיהם מאוד נהנתי, שם דבק בי תואר ה"דוס" של החבורה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה :)
ויום מצויין